top of page

Lonneke van Leth Dans in het speciaal onderwijs

  • Foto van schrijver: Vincent de Kooker
    Vincent de Kooker
  • 4 dagen geleden
  • 2 minuten om te lezen

ree

Geen dansles is hetzelfde. Zeker niet in het speciaal onderwijs. Iedere school is anders, iedere groep is anders en iedere leerling is anders. Dansdocenten van Lonneke van Leth Dans zoeken voortdurend aansluiting bij hun leerlingen en ontdekken zo met elkaar wat werkt. Dat vraagt creativiteit en flexibiliteit en het levert ook veel op: plezier, zelfvertrouwen, trots, enthousiasme, energie en de overtuiging dat dans in het speciaal onderwijs écht verschil maakt.


De aanleiding voor het maken van een programma voor het speciaal onderwijs was een vraag van Cultuurschakel. Al snel kwam van het een het ander. Bij het ontwikkelen van danslessen voor De Witte Vogel, een school voor leerlingen tussen de vier en achttien jaar met een (ernstige) meervoudige beperking, wist Lonneke van Leth het zeker.


‘Ik was eigenlijk meteen verkocht!’


Lonneke van Leth – artistiek leider, choreograaf en dansdocentSindsdien zijn er grote stappen gezet. Lonneke van Leth Dans werkt samen met diverse scholen binnen het speciaal onderwijs in Den Haag en Zoetermeer, zoals SBO Merlijn, de P. H. Schreuderschool (sbo), The Lighthouse Special Education school (internationale school voor speciaal onderwijs) en de Keerkring (sbo en vso). De dansdocenten krijgen steeds meer ervaring en expertise, die zij inzetten om leerlingen van alle leeftijden plezier te laten beleven aan dans.


Inhoudelijk zijn de ontwikkelde leerlijnen voor het speciaal onderwijs niet heel anders dan die voor het reguliere onderwijs. De lessen hebben ook een herkenbare opbouw: een warming-up, een kerngedeelte en een coolingdown. Alleen het tempo ligt wat lager. En de flexibiliteit van de dansdocent is superbelangrijk. De dansdocent stemt de lesstof per moment, per groep of zelfs per individu af. Is er een leerling in een rolstoel in de groep? Dan maken de leerlingen een groepschoreografie alleen met hun handen en armen in plaats van met hun hele lichaam. En leerlingen met een ernstige meervoudige beperking krijgen in iedere les allemaal vijf minuten individuele aandacht.

De dansdocenten werken nauw samen met de groepsleerkrachten. Zij bieden, zeker aan het begin van een traject, hun leerlingen houvast. Langs die veilige weg kunnen de dansdocenten het vertrouwen van de leerlingen winnen.


‘Een leerling doet wekenlang niet mee. Beweegt niet. Praat niet. Kijkt zelfs amper. En dan opeens … Ik zie voorzichtige stapjes. Ik hoor een stem. Dat raakt me heel diep.’

Camille – danser en dansdocent


In de volgende blogposts in deze reeks komen drie dansdocenten aan het woord: Lonneke van Leth, Camille Pidou en Riccardo Sbrighi. Zij vertellen over hun ervaringen in het speciaal onderwijs. Over de kracht van dans. Over wat hun danslessen betekenen voor de leerlingen én over de inspiratie en de voldoening die zij er zelf uithalen.


Toen ik jong was, kon ik mij uiten door dans. Dansend kon ik mijn emoties laten zien en mezelf goed voelen in mijn lichaam. Die ervaringen gun ik mijn leerlingen ook.’

Riccardo – danser en dansdocent

 
 
bottom of page