Kruipen in de huid van Floortje Bloem

Bijgewerkt op: 27 jun.

Interview met Camille Pidou


Tijdens het Holland Dance Festival is de voorstelling Het verrotte leven van Floortje Bloem (14+) in première gegaan in Korzo: op 5 februari 19.15 uur.

Het verrotte leven van Floortje Bloem

Een recht in het hart rakende dansbewerking van het beroemde boek van Yvonne Keuls.

Een selectie van personages uit het oorspronkelijke boek staat in een populaire talkshow-setting lijnrecht tegenover elkaar. Wie is de schuldige van het heftige leven van Floortje Bloem?

Hoe reageerde je toen Lonneke van Leth je vroeg om de rol van Floortje op je te nemen in ‘Het verrotte leven van Floortje Bloem’?

‘’Ik vond het een hele grote uitdaging. Maar ik was vooral dankbaar dat Lonneke mij het vertrouwen gaf om zo’n bijzonder personage te mogen dansen.’’


Heb je al vaker solovoorstellingen gedaan als danseres?

‘’Nee, het is mijn eerste solovoorstelling. Ik heb wel eens een korte voorstelling alleen gedanst. Maar een hele solovoorstelling,... dat is de eerste keer voor mij.’’


De problemen waar Floortje in haar vroege leven mee te maken krijgt zijn uiteenlopend: verslaving, uit huis plaatsing, pedofilie, verlatingsangst, spijbelen. Al deze onderdelen passeren de revue.

Wat had je nodig om je goed te kunnen voorbereiden en te verplaatsen in dit personage?

‘’Ik heb het boek als luisterboek geluisterd, dat was voor mij de eerste stap. Voor deze rol heb je inlevingsvermogen nodig. Ik wordt heel snel geraakt. Ik heb daarom mijn fantasie gebruikt om de situaties te kunnen voelen.’’


Welk aspect uit de voorstelling vind jij het meest urgent om te delen met jong publiek? En waarom?

‘’Dat een situatie heel snel uit de hand kan lopen… Elke beslissing die je neemt, heeft gevolgen voor je toekomst. Maar vooral; achter elke persoon schuilt een verhaal, soms weten wij niet eens de helft van wat iemand heeft meegemaakt.

Het is ook belangrijk om iemand te hebben met wie je kunt praten en met hem/haar al jouw problemen te bespreken. Sommige situaties kun je niet alleen oplossen.’’


Wat is de beste tip die jij van de artistiek leiders, Lonneke van Leth en Vincent de Kooker, gekregen hebt tijdens het repetitieproces?

‘’Oooh moeilijk! Ik heb veel tips gekregen. Wat het meest is blijven hangen, zijn de gesprekken die wij hadden over ieders eigen visie en opvatting over Floortje. Deze gesprekken hebben mij toen inzicht gegeven in een totaal andere kant van Floortje.’’


Jij bent zelf een moeder. Heb jij als jonge moeder wellicht een visie op de manier waarop jij jouw kindje wil laten opgroeien in vergelijking met de jeugd van Floortje. Wat is volgens jou belangrijk om een kind een prettige kindertijd te geven?

‘’Vertrouwen, liefde, goed luisteren naar je kind, stabiliteit, kader, grenzen en respect. Dit zijn waarden die heel belangrijk zijn om een prettige kindertijd en een gezonde start aan een kind te geven.’’


Verhalende dans is kenmerkend voor de choreografische stijl van Lonneke van Leth. Wat voeg jij als danser eraan toe om dit te versterken?

‘’Als danser voeg ik de inleving toe. Tijdens de voorstelling praat ik tegen mezelf en ben ik echt Floortje. Daarbij is het belangrijk om bij alle danspassen het verhaal en de betekenis te blijven voelen.’’


Stel dat jij Floortje één dezer dagen tegen het lijf zou lopen, wat zou je haar dan willen zeggen of vragen?

‘’Heb je honger, dorst? Heb je het koud? Heb je hulp nodig? Wat kan ik voor je doen?’’


Jongeren hebben de neiging om grenzen op te zoeken. Hoe was jij als puber?

‘’Ik was best braaf… Ik zat op een internaat van mijn 13e tot mijn 18e. Het meest rebelse dat ik heb gedaan, is in het weekend uitgaan zonder dat mijn ouders toestemming hadden gegeven.’’


Mochten docenten, ouders, leerlingen of studenten twijfelen om deze voorstelling te boeken, wat zou je hen dan mee willen geven?

‘’Deze voorstelling is heel toegankelijk voor iedereen. En ik denk dat veel jongeren zich kunnen verhouden tot sommige situaties of dat zij mensen in dergelijke situaties kennen. Ook kunnen jongeren in deze voorstelling zien dat verschillende soorten kunst samen kunnen komen. Het oorspronkelijke verhaal is een boek. Wij gebruiken dans, theater, video en decor om het verhaal op toneel neer te zetten. Het is ook een manier om dans te introduceren bij jongeren. De gebruikte dansstijl is modern. Het verhaal wordt letterlijk verteld door acteurs op de videobeelden. Dit versterkt de emoties van de dans en maakt het begrijpelijk. Hierdoor is deze voorstelling een goede kennismaking met dans.’’