Met de Haagse Shuffle zien wij dit dagelijks op basisscholen in Den Haag: met iedere dag een beweegmoment in de klas kunnen leerlingen hun energie kwijt en houden zij hun concentratieniveau gedurende de dag op peil.
Nu is dit ook wetenschappelijk bewezen!
Natuurlijk is dansen en bewegen goed voor de fysieke en mentale gezondheid, maar dat was al breder bekend. Nu hebben onderzoekers ook bewezen dat dansen een positieve impact heeft op de schoolprestaties van leerlingen.
Lees meer op dansmagazine.nl
Unsplash
Wetenschappelijk onderzoek
Educatieve programma’s
Verschillende professionele dansgezelschappen laten zien op wat voor manier dans interessant kan zijn voor scholen en bieden verschillende educatieve programma’s aan. Zo is er Dancing Classrooms in New York, zij gebruiken ballroom op basis- en middelbare scholen om sociale relaties te verbeteren en de cultuur binnen een school te verrijken. Veel vormen van dans bevatten veel sociale aspecten, zo ook ballroom. Het vraagt een bepaalde manier van met elkaar bewegen, tegelijkertijd, empathie hebben naar elkaar en het gebruik van fysiek contact.
Wat Dancing Classrooms over de jaren heeft gemerkt is dat 95 procent van de docenten vonden dat door samen te dansen er een behoorlijke verbetering was in hoe de leerlingen met elkaar omgingen en samenwerkten daarna. Dancing Classrooms heeft ook een enquête gedaan in Los Angeles, waarbij 66 procent van de directeuren van die scholen aangaven dat na het programma een duidelijk verschil te merken was bij de studenten op het gebied van acceptatie naar elkaar. Daarnaast gaf 81 procent van de studenten aan dat ze de andere studenten meer accepteerden na het programma van Dancing Classrooms.
Positieve effecten
Dans en fysieke activiteit in het algemeen heeft niet alleen positieve invloed op de samenwerking, maar ook heeft het invloed op fysieke aspecten zoals obesitas, cardio, bloeddruk en botdikte. Naast de fysieke invloed is er ook nog de mentale invloed op depressie, angststoornissen, zelfacceptatie en de druk om te presteren. Dit kwam naar voren uit het onderzoek van een panel van onderzoekers op het gebied van kinesiologie en kindergeneeskunde die hebben gekeken naar 850 onderzoeken over het effect van fysieke activiteit bij schoolgaande kinderen. Uit die onderzoeken kwam sterk bewijs naar voren dat het voor studenten goed is om minstens één uur aan fysieke activiteit te doen per dag. Ook kwam er sterk bewijs voor de uitspraak dat fysieke activiteit een positief effect heeft op geheugen, concentratie en het gedrag in de klas.
Alle voordelen van dans en fysieke activiteit samen bij elkaar opgeteld zou je dus wel degelijk kunnen stellen dat er meer aandacht moet komen voor dans in het onderwijs. Niet alleen omdat het goed is voor de fysieke activiteit, het plezier en de samenwerking, maar dus ook omdat het geheugen geprikkeld wordt en het concentratievermogen wordt gestimuleerd.
Bron: dansmagazine.nl